«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Հիմա, երբ թյուրքական ժողովուրդներն անկախացել են, պանթյուրքիզմը վտանգավոր է դարձել ԱՄՆ-ի համար»

«Հիմա, երբ թյուրքական ժողովուրդներն անկախացել են, պանթյուրքիզմը վտանգավոր է դարձել ԱՄՆ-ի համար»
19.10.2012 | 13:02

ԱՄՆ-ի հետազոտական և վերլուծական կենտրոնները տասնամյակներ շարունակ ակտիվորեն քարոզել են պանթյուրքիզմի գաղափարները, բայց հիմա պանթյուրքիզմը դիտարկվում է ոչ թե որպես աշխարհաքաղաքական դոկտրին, այլ որպես մշակութային ցանց: ԱՄՆ-ը ծրագրեր չունի ստեղծելու միասնական թյուրքական պետություն` Թուրքիայի գերիշխանությամբ, այլ շահագրգռված է Կենտրոնական Եվրասիայի նորանկախ պետությունների ինքնիշխանության պաշտպանությամբ, միաժամանակ հնարավոր համարելով ինտեգրված տնտեսական և մշակութային-լեզվական տարածության ստեղծումը, որն ունենար շահերի ընդհանրություն, այդ թվում` ընդհանուր ռազմավարական հակառակորդների: Ինքնըստինքյան պանթյուրքիզմը որպես մշակութային ցանց նույնպես խիստ վտանգավոր է և բնավ հիմնավորված չէ ո՛չ պատմականորեն, ո՛չ մշակութային առումով, ո՛չ տնտեսապես, ո՛չ անվտանգության տեսակետից: Պանթյուրքիզմին հասցված ուժեղ հարված եղավ Հավաքական անվտանգության պայմանագրի կազմակերպության (ՀԱՊԿ) ստեղծումը, որը ներառում է թյուրքական երկու պետություն` Ղազախստանն ու Ղրղզստանը, ինչպես նաև իսլամական Տաջիկստանը: ՈՒզբեկստանն իր քաղաքական խաղն է խաղում, իսկ Թուրքմենստանը ձգտում է արտքաղաքական չեզոքության: ԱՄՆ-ը պանթյուրքիզմի գաղափարը համարում է չափազանց անկենսունակ, ժամանակավրեպ և անիրագործելի: ԱՄՆ-ին շատ ավելի հրապուրում են նեոօսմանիզմի դոկտրինում միավորված ռազմավարությունները: Այդ դոկտրինը ենթադրում է Թուրքիայի կողմից թյուրքական, բայց ավելի շուտ ոչ թյուրքական այն ժողովուրդների ու երկրների վրա ազդեցության տարածում, որոնք տարբեր ժամանակներում մտել են Օսմանյան կայսրության կազմի մեջ:
ԱՄՆ-ի համար մի այնպիսի հասկացություն, ինչպիսին նեոօսմանիզմն է, շոկ է առաջացնում: ՈՒստի ԱՄՆ-ի հովանու ներքո փորձեր են արվում զարգացնելու այնպիսի նախագծեր, ինչպիսիք են Սևծովյան համագործակցության կազմակերպությունը և ՎՈՒԱՄ-ը: ԱՄՆ-ն ավելի շատ շահագրգռված է Բալկաններում, Հյուսիսային և Հարավային Կովկասում, Ղրիմում, ՈՒկրաինայում, Բեսարաբիայում, ինչպես նաև Լևանտում (Սիրիա, Լիբանան, Իրաք, Իսրայել) Թուրքիայի ազդեցության մեծացմամբ: Այդ տարածաշրջաններում Թուրքիայի գործառական դերն է ավելի գրավում ԱՄՆ-ին: Այդուամենայնիվ, անգամ այդ նախագծերի շրջանակներում ԱՄՆ-ը համոզված չէ Թուրքիայի մասնակցության անվտանգությանը: Օրինակ, Թուրքիան կարող էր առաջատար դեր խաղալ ՎՈՒԱՄ-ի ձևավորման և գործունեության հարցում, բայց, երևի, ԱՄՆ-ը համապատասխան նախաձեռնություն չցուցաբերեց այդ ուղղությամբ: Թուրքիայի գործունեությունը Վրաստանում, նրա առանձին շրջաններում, հատկապես Աբխազիայում, Աջարիայում, ինչպես նաև Դաղստանում, Չեչնիայում, Կաբարդինա-Բալկարիայում, Ադըղեայում, Կրասնոդարի երկրամասում, Բուլղարիայում, Բոսնիայում, Ալբանիայում, Կոսովոյում, Մակեդոնիայում, Բեսարաբիայում անհրաժեշտ է դիտարկել որպես թուրք-ամերիկյան համատեղ նախագիծ: Այդ նախագծի համեմատ, Կենտրոնական Ասիայում ԱՄՆ-ի ու Թուրքիայի մի որևէ այլ նախագիծ երկրորդական նշանակություն ունի: Տեղեկություններ կան, որ ԱՄՆ-ի և Թուրքիայի ռազմական և հետախուզական գերատեսչությունների հարաբերություններում մշտապես քննարկվում են Բալկաններում, Կովկասում և Ղրիմում թուրքական ռազմական և հետախուզական ներկայության ուժեղացման հարցերը:
Թուրքիայի դիրքերն այդ տարածաշրջաններում զգալիորեն ավելի ուժեղ են, քան Կենտրոնական Ասիայում: Այդ ներկայության մակարդակի հետ կարող են համեմատվել միայն Թուրքիայի դիրքերն Իրանում, նախ և առաջ, Իրանի թյուրքաբնակ և քրդաբնակ շրջաններում:
Հարկ է նշել, որ 90-ականների կեսերին ՈՒզբեկստանի և Թուրքմենստանի, ինչպես նաև Ղազախստանի վրա Ռուսաստանի ազդեցության զգալի ու սկզբունքային նվազումից հետո, ԱՄՆ-ը կորցրել է հետաքրքրությունը Թուրքիայի նկատմամբ` որպես այդ տարածաշրջանում Ռուսաստանի վրա ճնշում գործադրելու գործոնի: ԱՄՆ-ը հասկանում է, որ Կենտրոնական Ասիայի երեք պետություններ` Ղազախստանը, Ղրղզստանն ու Տաջիկստանը, գտնվում են աշխարհաքաղաքական խոցելի դրության մեջ և միշտ կձգտեն գործակցական հարաբերություններ ունենալ Ռուսաստանի հետ (իսկ Տաջիկստանը` նաև Իրանի հետ): Անկախ գոյության անցած ժամանակաշրջանում այդ երկրները, ինչպես նաև Հայաստանը, բոլոր հնարավորություններն ունեցել են Արևմտյան ընկերակցության հետ ինտեգրվելու ռազմական, քաղաքական ու տնտեսական ոլորտներում և, փաստորեն, լիովին օգտվել են այդ հնարավորություններից: Սակայն այդ համագործակցությունը բավարար չեղավ նրանց անվտանգությունն ապահովելու համար: Այդ երկրները նախընտրել են պահպանել գերակայությունները Ռուսաստանի հետ հարաբերություններում: ԱՄՆ-ը լավ է հասկացել դա և հազիվ թե պնդի, որ այդ պետությունները լիովին խզեն հարաբերությունները Ռուսաստանի հետ: Կովկաս-կասպյան և Կենտրոնաասիական տարածաշրջաններում ԱՄՆ-ի և Թուրքիայի համագործակցությունը քննարկելու համար անհրաժեշտ է ընդունել հետևյալ վարկածը. ԱՄՆ-ն այդ տարածաշրջաններում ունի շահերի միայն մեկ խումբ` նավթ ու գազ (ըստ էության` գլխավորապես նավթ) ստանալու շահը: Չափազանցություն չի լինի պնդել, որ ԱՄՆ-ն այդ շրջաններում ուրիշ արմատական շահեր չունի:
Վերջին տասը տարիներին ամերիկյան քաղգործիչները ձգտել են ձևակերպել իրենց նպատակներն ու անելիքները Կովկասում ու Կենտրոնական Ասիայում: Եղել են այդ տարածաշրջաններում արագորեն «ներդրվելու» մտադրություններ, եղել են հակառակ, ոչ պակաս կտրական մտադրություններ: Բանավեճ է ծավալվել այն հարցում, թե հարկ կա՞, արդյոք, ճնշում գործադրելու այդ երկրների վրա մարդու իրավունքների և ազատությունների խնդիրների առնչությամբ, թե՞ բավական է սահմանափակվել ԱՄՆ-ի քաղաքականության հանդեպ կառավարող վարչակազմերի բարեհաճությամբ: Ջ. Բուշի վարչակազմը, անօրինակ քայլեր ձեռնարկելով Կենտրոնական Ասիայում ԱՄՆ-ի ռազմական ներկայությունն ապահովելու ուղղությամբ, դա կապում էր ոչ թե տարածաշրջանի խնդիրների, այլ հարևան Աֆղանստանի, Չինաստանի, Հարավային Ասիայի խնդիրների հետ: Ըստ էության, Կենտրոնական Ասիայում ամերիկյան ռազմական ներկայությունը համարժեք չէ տարածաշրջանի խնդիրներին: Ընդունելով այս վարկածը, կարելի է պարզել Թուրքիայի դերը Կենտրոնական Ասիայում և Կովկասում ԱՄՆ-ի քաղաքականության համար: Այդ տարածաշրջաններում Թուրքիայի դերը, ԱՄՆ-ի շահերի տեսանկյունից, սահմանափակվում է ոչ այնքան համարժեք շրջանակներով:
Հատկանշական է, որ Թուրքիայի ու ԱՄՆ-ի միջև առնվազն երեք տասնամյակ համաձայնություն է եղել պանթյուրքիզմի նպատակների ու խնդիրների սահմանման շուրջ: ԱՄՆ-ում պանթյուրքիզմը մեծ հաճույքով մեկնաբանել են որպես առավելապես թյուրքական բնակչության, ինչպես նաև թյուրքախոս շրջաններ ու ազգություններ ունեցող պետությունների հասարակական, մշակութային ու լեզվական և տնտեսական համագործակցության հայեցակարգ: Այդ անկասկած քաղաքական դոկտրինի օրինականացումը մեծապես իրականացվել է ԱՄՆ-ի առաջատար մտավոր և հետազոտական կենտրոնների կողմից, որոնք ստանում էին Թուրքիայի կառավարության կազմակերպական-ֆինանսական օգնությունն ու աջակցությունը:
Պանթյուրքիզմի օրինակարգության խնդիրը լուծվում էր այն համընթաց խնդիրներին զուգահեռ, որոնք հանգում էին Թուրքիային և հարևան երկրներին ու շրջաններին առնչվող ավանդական հայացքների, պատմության և պատմական փաստերի վրա գրոհներին: Ոչ միայն վերլուծական, այլև գիտահետազոտական ընկերակցությունը ներկայացնող մասնագետները կասկածի էին ենթարկում պատմական այն գործընթացի մի վիթխարի շերտ, որը ձեռնտու չէր Թուրքիային օրախնդիր քաղաքական տեսակետից: Կասկած չկա, որ ԱՄՆ-ի պաշտոնական հիմնարկները մեծ դեր են խաղացել այդ ծայրաստիճան միտումնավոր գործունեության պաշտպանության գործում: Այդուամենայնիվ, ԱՄՆ-ում և արևմտյան աշխարհում այդ ջանքերը պատշաճ ճանաչում չգտան և պատշաճ ազդեցություն չգործեցին հասարակական կարծիքի վրա: ԱՄՆ-ի վարչակազմը, ըստ էության, երբեք չի դիմել այդ մշակումներին, հասկանալով այդ կարգի «գիտական» աշխատանքների խոցելիությունը: Ներկայումս նշաններ կան այն բանի, որ ԱՄՆ-ը որոշակի չափով վերանայել է իր վերաբերմունքը պանթյուրքիզմի դոկտրինի նկատմամբ: Եթե առաջ Վաշինգտոնի պաշտոնական անձինք, ինչպես նաև ԱՄՆ-ի վարչակազմին սերտաճած փորձագետները լիովին ընդունում էին պանթյուրքիզմի մասին ձևակերպումը որպես մշակույթի, լեզվի ու հասարակական հարաբերությունների ոլորտում գործադրվող ջանքերի ընդհանրություն, ապա այժմ տեղի է ունենում դիրքերի վերանայում, և ամերիկացիներն ավելի զգուշությամբ են մեկնաբանում պանթյուրքիզմի դոկտրինը, ձգտելով առհասարակ չհիշատակել այդ նախագիծը: ԱՄՆ-ն առաջվա նման շատ է վախենում, որ պանթյուրքիզմի դոկտրինին իր մասնակցության կասկածները կարող են մեծանալ: Սա նոր պատճառաբանություն չէ: Բայց տվյալ դեպքում ամերիկացիները մտահոգված են արդեն ոչ միայն բացահայտորեն ռասիստական դոկտրինին մասնակցության հնարավոր մեղադրանքներով, այլև վախենում են այն նույն հետևանքներից, որ վտանգավոր ակնկալիքների շրջանակներում քննարկում են Իրանը, Ռուսաստանը և Չինաստանը: Իսլամական խնդիրների ամերիկացի նշանավոր հետազոտող Շիրոն Հանթերի կարծիքով, իրականում ԱՄՆ-ի քաղաքականության մեջ միշտ էլ երկյուղներ եղել են պանթյուրքիզմի առնչությամբ, բայց եթե առաջ ԱՄՆ-ը ձգտում էր օգտվել այդ գաղափարից, որն ուժեղ է Թուրքիայում, ապա հիմա, երբ թյուրքական ժողովուրդներն անկախացել են, պանթյուրքիզմը վտանգավոր է դարձել ԱՄՆ-ի համար, որն աշխատում է այդ տարածաշրջաններում յոլա գնալ առանց Թուրքիայի աջակցության: Բրիտանացի հետազոտող Էդմոնդ Էրզիգի (Մանչեստրի համալսարան) կարծիքով, հիմա դեռ շուտ է հետևություններ անել պանթյուրքիզմի նախագծի հաջողությունների ու անհաջողությունների մասին, Եվրասիայում տեղի են ունենալու շատ իրադարձություններ, դեռևս հստակեցված չէ ուժերի ճիշտ դասավորությունը, հասկանալի չէ, թե Թուրքիան ինչ մեթոդներ կնախընտրի այդ ընդարձակ տարածաշրջանում և որքանով շահագրգռված կլինի իր քաղաքական դիրքերի ուժեղացմամբ: Այդ գնահատականները, իհարկե, մեծապես արտացոլում են ԱՄՆ-ի ու Եվրոպայի հետազոտական և վերլուծական կենտրոնների կարծիքներն ու դիրքերը, բայց ընդհանուր առմամբ նշվում է, որ Թուրքիան ձգտում է չցուցադրել իր մեծ շահագրգռությունը պանթյուրքիստական նպատակներով ու գերակայություններով: Թուրքիայի համար պանթյուրքիստական դոկտրինի հրատապության առաջնայնության մասին բանավեճի շրջանակներում կարելի է հանգել հետևյալ եզրակացության: Պանթյուրքիզմը, որի արմատները հասնում են Օսմանյան կայսրության փլուզման և նոր թուրքական ազգի ձևավորման ժամանակները, միշտ դիտարկվում է իբրև Թուրքիայի արտաքին քաղաքականության հզոր ու անցած քաղաքական ռեսուրս, ու չնայած այդ ուղղությամբ եղած ձախողումներին ու հաջողություններին, պանթյուրքիզմի դոկտրինը կիրացվի անկախ ամեն ինչից, այն առայժմ բնութագրվում է «սինուսոիդային» գործընթացներով կամ «ալիքներով», որոնք առաջանում են ներքին ու արտաքին գործոնների ազդեցությամբ: Անկարայում հասկացել են, որ Եվրասիայում Թուրքիայի դիրքերի հաստատման «գրոհային» եղանակները չեն գործում, և նախընտրում են իրենց քաղաքական և տնտեսական ներկայության հետևողական մեծացումը: ԱՄՆ-ն ուշադրությամբ հետևում է Եվրասիայում Թուրքիայի վարած քաղաքականությանը, աշխատելով առանց կոշտության ու ստիպողության հնարավորինս խրախուսել կամ սահմանափակել Թուրքիայի այս կամ այն գործունեությունը, քանի որ ԱՄՆ-ն այդ խաղում Կենտրոնական Ասիայի վերաբերմամբ բավարար հնարավորություններ չունի, սակայն Կովկասի տարածաշրջանում ամերիկացիներին այդ մարտավարությունը հաջողվում է մեծ չափով:
Հարկ է նշել, որ ԱՄՆ-ի համար միանգամայն անսպասելիորեն Իրաքի իրադարձությունների ու գործընթացների դասավորությունում ծագեց մի խնդիր, որն ուղղակի առնչություն ունի պանթյուրքիստական գաղափարների հետ: Խոսքն Իրաքի թուրքոմանների (թուրքմենների) մասին է, որ Թուրքիան ակտիվորեն շահարկում է իր օգտին: ԱՄՆ-ի համար դա միանգամայն ավելորդ խնդիր է, որի հետ կարող են կապված լինել ապագայի անակնկալ մարտահրավերները։ Հատկանշական է, որ ամերիկյան առաջատար վերլուծական հիմնարկության` «Ռազմավարական և միջազգային հետազոտությունների կենտրոնի» (CSIS) ղեկավարները, ուր վաղուց և հետևողականորեն մշակվում է «Թուրքական ծրագիրը», նախընտրում են իրարից առանձնացնել թուրքական քաղաքականությունը Կենտրոնական Ասիայում ու Կովկասում և «պանթյուրքիզմ» հասկացությունը, ըստ երևույթին հասկանալով, որ չնայած Թուրքիայի ձգտմանը պանթյուրքիզմը ներկայացնելու իբրև հասարակական ծրագիր, այնուհետև «աջակցություն» ապահովելու այդ նվաճողամտական դոկտրինի համար, մտավոր և քարոզչական միջավայրում այն դառնում է ավելի կարևոր խնդիր:
Ամերիկա-թուրքական հարաբերությունները կրում են բավական հակասական բնույթ, պարունակում են փոխբացառող միտումներ և, այս կապակցությամբ, հետաքրքրություն են ներկայացնում Մերձավոր Արևելքում ու Կենտրոնական Եվրասիայում ԱՄՆ-ի քաղաքականությունը քննարկելիս: 2001 թ. ԱՄՆ-ում մի արտասովոր ղեկավար խումբ ստեղծվեց Ջ. Բուշի վարչակազմում: ԱՄՆ-ում ընդունված է Ջ. Բուշի թիմի անդամներին անվանել նորպահպանողականներ, թեև նորպահպանողականները քաղաքական գործիչներ են, որոնք հետևում են որոշակի գաղափարների ու գաղափարախոսության, համարում են, որ գաղափարները մեծ նշանակություն ունեն քաղաքականության մեջ, այդ թվում` արտաքին:
Դեմոկրատական կուսակցության մեջ շատ կան բավականին պահպանողական քաղգործիչներ: Այդուամենայնիվ, այդ կուսակցությունը վերջին տարիներին առաջարկում է առավել գաղափարականացված քաղաքականություն: Ներքին քաղաքականության մեջ դեմոկրատները շեշտը դնում են սոցիալական բարեփոխումների վրա: Արտաքին քաղաքականության մեջ դեմոկրատները հետևում են տարբեր առիթներով ու պատճառներով տարածաշրջանների ու պետությունների գործերին լայնորեն միջամտելու քաղաքականությանը, նախ և առաջ օգտագործելով մարդու իրավունքների ու ազատությունների պաշտպանության սկզբունքները` անտեսելով կոնկրետ հասարակությունների ավանդույթները, քաղաքակրթական տեսակը:
Ինչպես հանրապետական, այնպես էլ դեմոկրատական կուսակցության մեջ ուժեղ են «իրական քաղաքականության» կողմնակիցները, որոնք աշխատում էին Ջ. Բուշի վարչակազմին պարտադրել իրենց դոկտրինն ու հայացքները, հատկապես արտաքին քաղաքականության մեջ: Ջ. Բուշի երկրորդ ժամկետով վերընտրվելուց հետո նրա վարչակազմում տեղի ունեցան էական փոփոխություններ, նախ և առաջ կապված վարչակազմից նորպահպանողականության ճամբարի հիմնական դեմքերին հանելու հետ: ԱՄՆ-ի պետքարտուղար նշանակվեց Քոնդոլիզա Ռայսը` բավական վճռական մի քաղաքական գործիչ, որը, սակայն, բնավ էլ նորպահպանողականների թիմից չէր: Ի տարբերություն Բ. Քլինթոնի թիմի, որտեղ քիչ չէին Թուրքիայի խնդիրների մասնագետները, Ջ. Բուշի վարչակազմը պակաս ուներ այնպիսի մարդկանց, որոնք կկարողանային կողմնորոշվել այդ հարցերում: Բ. Օբամայի թիմում բավականաչափ մասնագետներ կան Մեծ Մերձավոր Արևելքի տարածաշրջանի գծով, ներառյալ Իրանն ու Թուրքիան: Բ. Օբաման ձգտում է Թուրքիայի անտեսման և նրա հանդեպ կոշտ ճնշումներ բանեցնելու փորձերի փոխարեն վարել ավելի ճկուն քաղաքականություն, որը, սակայն, նույնպես միտված է նրա ազդեցության ու հավակնությունների զսպմանը:
Ամեն դեպքում, ԱՄՆ-ի վերաբերմունքը պանթյուրքիզմի դոկտրինի նկատմամբ բացահայտորեն փոխվել է. ամերիկացիները դրան վերաբերվում են ավելի զգուշավոր և, ըստ էության, թշնամաբար:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3156

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ